Magyarországon az elmúlt években egyre népszerűbbek lettek a kompakt építőgépek. Igyekeztünk felfedni a kategória sikerének titkát.
Magyarországon az elmúlt években egyre népszerűbbek lettek a kompakt építőgépek. Igyekeztünk felfedni a kategória sikerének titkát.

Kisokos
kompakt
gépekhez

Magyarországon az elmúlt években egyre népszerűbbek lettek a kompakt építőgépek. Cikkünkben igyekeztünk felfedni a kategória sikerének titkát.

Magyarországon jellemző, hogy a kisebb gépeket, de akár a 10-15 tonnás gépeket is sokan minikotróknak nevezik, ez azonban a kategorizálás szempontjából nem állja meg a helyét. A hivatalos felosztás szerint 1 tonnáig mikro, 1-5 tonnáig mini, 5-10 tonnáig midi kategóriát különböztethetünk meg. A mikro gépekkel kapcsolatban az a tapasztalat, hogy a számuk az évek során fokozatosan elkezdett csökkeni, annyira, hogy sok esetben már a nagy gyártóművek sem beszélnek erről az osztályról. Ennek az lehet az egyik oka, hogy Európában nincs igazán kereslet rájuk. A súly-méret kettős mellett van egy másik szempont is, mégpedig az, hogy konvencionális, vagy zéró farsöprésű gépről beszélünk. Utóbbi esetében a gép gyakorlatilag úgy tud megfordulni a lánctalpai között, hogy nem lóg ki, vagy ha mégis, akkor csak minimálisan.

MIRE ÉS HOL HASZNÁLHATÓK?

Röviden: mindenre és mindenhol. Általában élő munkaerő kiváltására használják, mert szinte a végtelenségig variálhatók adapterekkel, szerelékekkel. Az egyik legelterjedtebb, hogy városi körülmények között közműmunkákhoz, kábelfektetéshez és árokásáshoz használják a gépeket, de pincékben vagy házak alatt is lehet velük ásni. Ezeken felül parkendezésnél, térkövezésnél vagy golfpályán is gyakran használják ezeket gépeket.

A PINCÉKTŐL A BÁNYÁKIG BÁRHOL
HASZNÁLHATÓK

Méretük alapján nem gondolnánk, de sóderbányákban is használhatók a szállítószalagok alatti terület biztonságosabb megtisztítására. Itthon még nem elterjedt, de nyugatabbra rézsűzéshez is gyakran használnak kompakt gépeket. Magyarország egyébként sokáig kotró-rakodó irányultságú volt. A kompakt gépek malmára az is hajthatta a vizet, hogy egy akár 5,5 tonnás eszköz is tudja ugyanazt az ásási teljesítményt, mint egy 9 tonnás kotró-rakodó.

MIKKEL LEHET FELSZERELNI?

Itthon a legnépszerűbb szerelék az ásókanál, de kezdenek elterjedni a kábelárok ásó kanalak, a hidraulikus bontókalapácsok és a rézsűző kanalak is. Már ezek közül is lehet fix, vagy billenthető verziót választani, de egyre inkább az utóbbi a népszerű, mert többféle munkát lehet vele elvégezni.

SZERELÉKEK A FEJLESZTÉSEK
KÖZÉPPONTJÁBAN

Ma már a Tiltrotator nevű hidraulikus tartozék is egyre elterjedtebb. Ennek az a lényege, hogy az alatta lévő eszközt 360 fokban tudja forgatni és megdönteni, tehát gyakorlatilag körbe lehet vele forgatni bármit. Ez egy ügyes kezelő kezében aranyat ér, mert szinte bármilyen munkát el lehet vele végezni a megfelelő adapterrel. Akár egy csatornát is körbe lehet vele ásni, vagy teljes csatornatisztítást végezni, árokásást, és a sort még hosszan folytathatnánk. Ezek természetesen jelentős tételek, akár a gép árának duplája is elérhető, ha valaki széleskörű felszereltséget szeretne. A szerelékek témája azért is fontos, mert az ilyen kategóriájú gépeknél a fejlesztés nem az elektronikus kütyük oldalára tolódott, hanem arra, hogy minél többféle eszközt rájuk lehessen szerelni.

DINAMIKUSAN FEJLŐDŐ KATEGÓRIA

EZEKBŐL FOGY A LEGTÖBB

A gyártói adatok alapján itthon dinamikusan fejlődik a kompakt gépek piaca: 2018-ban 350, 2019-ben 460, míg tavaly – ami egy visszafogottabb év volt a pandémia és a gyártási kapacitások csökkenése miatt – 500 minkotrót szállítottak Magyarországra. Ennek a harmadát a 2 tonna alatti kategória tette ki. A második legnépszerűbb a 2,5 tonnás osztály. A legkevésbé keresettek a 9 -10 tonna közötti gépek.

AKÁR EGY AJTÓN IS BEFÉRNEK

Fontos szempont az is, hogy egy kompakt gép fülkés, vagy fülke nélküli. A fülke nélküli verziókat elsősorban a bérgépes kínálatokban lehet megtalálni. A két változat között az alapján érdemes dönteni, hogy az adott gépet egész évben szeretnék használni, vagy csak akkor, amikor jó idő van.

ÉPÜLETEN BELÜL IS
HASZNÁLHATÓK

Itthon nem jellemző, hogy fülke nélküli gépeket adnak el a forgalmazók, pedig vannak előnyös tulajdonságai. Főleg a 2 tonna alattiakat épületen belüli bontásra is lehet használni. Ilyenkor, ha szükséges le lehet szerelni róluk a bukókeretet, így be tud férni egy ajtón is, ugyanis egy 1,8 tonnás gép körülbelül 1 méter széles. Utána vissza lehet rá szerelni a bukókeretet és mehet a munka.

A fülkék alapvetően fűthetők, viszont a kisebb gépeknek nincs akkora teljesítménye, hogy klímát is lehessen bennük használni. Ez a funkció a 3,5 tonnától induló gépekben található meg.

OLCSÓ FENNTARTHATÓSÁG ÉS
ÜZEMELTETÉS

MEKKORA BERUHÁZÁSSAL JÁR?

Az első és legnagyobb költség a gép megvásárlása. Egy ismertebb márka esetében nagyjából nettó 8,5 millió forinttól indulnak az árak. A határ pedig a csillagos ég, mert mint említettük, a különböző adapterek és szerelékek megvásárlásával jelentősen nőhet az ár. Az üzemeltetés, a fenntartás és a szervizelés nem igényel nagy összeget. A kompakt gépek keveset, 5 liter körül fogyasztanak. A karbantartásuk szintén nem túl költséges, mert kicsi az egy év alatt megtett üzemóra, emellett a motorok is általában 3, maximum 4 hengeres kis löketérfogatúak és nincs bennük turbó.

HOGYAN SZÁLLÍTHATÓK?

A gumilánctalpas, vagy gumihevederes gépeket szállítani kell, két okból is: az egyik, hogy nem kaphatnak rendszámot, a másik, hogy a sebességük körülbelül 3 kilométer per óra, tehát ebből kifolyólag sem alkalmasak arra, hogy közúton közlekedjenek.
A 2 tonna alatti kategória népszerűsége annak is betudható, hogy ezeket a gépeket egy személygépkocsira vagy Pick-upra kötött kis, 2 tengelyes utánfutóval is el lehet húzni. Sőt, még egy 2,5 tonnás gép esetében is működhet ez a verzió. A 3 tonna fölötti gépek szállításához már kisteherautó kell. A 8-10 tonnás osztály szállításához már egy kisebb trélerre van szükség.

A FONTOSABB INFORMÁCIÓK MEGISMERÉSÉBEN SZEDERKÉNYI PÁL, AZ ASCENDUM KFT. ÜGYVEZETŐJE ÉS SÓOS ATTILA, AZ UNICUM KFT. ÜGYVEZETŐJE VOLT SEGÍTSÉGÜNKRE.